Káprázat

sötét alagút, egyedül van a csend. 
mögötte a rend, a semmi, kijáratnak, 
bejáratnak, napnak íze csak egy csonk 
valahol mélyen, szítja a reményt, 
hogy éljen, hogy féljen. Hever előtted 
egy bűzlő kutya. Befogod az orrod, 
már ugornád is át, de megszólít, 
hangjára kimerevedik a kép.
Lógsz fölötte, a talajt már elhagytad, 
de még odaát nem értél földet. 
Hogyan is találhatnád
meg a káprázatnak legvelejét,
ha nem látod mindenütt
a valóságnak puszta, kétkezi 
erejét. Nézzél apádra, anyádra 
fiam, s zuhanj végre a bűzlő tetem 
közepébe, velejébe

teherhordóvá vedlesz, mert nehéz álom 
vagy, mit jelent másoknak 
a puszta jelenléted, messzi tájról érkezésed.
Merev izmok tánca, görcse,
alatta csak a gerinc az, mire felfűzhetnéd 
ezt a történetet, vízszint alól, 
mélytengeri gyöngyöket, legyen nyakék 
ágyasod sikolyára, bilincs a  teherhordó 
gondolatainak ágyékára. 
Ölelni és ölni, egy tőről fakad, 
egyazon szőlőnek igazbora,
s hogy melyik poharat hajtod fel éppen,
azon múlik merre tartasz, 
s éppen honnan hova

ott áll előtted, kit választottál éppen, 
jobbodon férfi rokonaid,
balra az asszonyok és a lányok,
nyílt térben játsszuk ezt az
előadást, mit úgy hívnak,
valóság és káprázat, áldás és átok.
Felnyitod hasát, kilenc havi köztes lét után,
langymeleg esővízzel öblögeted a beleket.
S a mese következő láncszemét
magadhoz veszed, jobbodra, s azt, 
kiből vétetett, a helyére, balra

királynak lánya úgy fekszik alád,
ahogy azt a kígyó éppen megkívánja,
lassul az idő, ahogy a hús és a tudat hasadása 
diktálja. Egyre fogy és fogy az úrnő,
nem szól, és már vizet kérni 
sincsen hangja. Eljön érte az apja, s mi az övé,
azt mind magához ragadja, a húsát, 
a vérét visszaveszi,
s a hiány káprázatát,
mint bolondnak az övét,
neked meghagyja. Mert, lám,
ki tudja hányadszor, megint
oda minden királysága

adódik ez a birodalom, éhes lidércek erdeje, 
hol hiába célzol szarvasra, mert az vadász is 
egyben, s így tudnod kell, hogy bár vadásznak 
tartod magad, lesz majd egy vad ki agancsodat 
az ágak-bogak között meglátja,
s a fegyvert kezedben onnantól
fogva szóra sem méltatja. 
Megölelem és megölöm,
mert ha mellém szegődik, 
testvérnek a káprázatban,
csak vadászkutya lehet, 
egy a falkában.
Nyilamat feszítem, 
s ez még csak nem is öröm, 
egykor béna tagokról mesélek,
a káprázatról, 
mit a remény éltet.
Hogy van egy ilyen csodaszarvas, 
valamerre, ezen a tájon, 
s ha nem itt, hát máshol, 
ki agancsomra agancsával válaszol, 
s a vadászat 
már nem az ölésről, 
ölelésről szól,
hanem a találkozásról, 
s annak borba fojtott 
mesés káprázatáról,
a hajtóknak a keserédes daláról

az útnak egyik szegletében, 
hol hús a tudatról 
még fakéreg s kígyónász láttán 
is leválik,
felbukkan egy part, annak is a verme.
Éhségnek, szomjnak vége ott lapul
hol a kezdete, nem más az, mint 
a folyóvíz két medre,
mi kerül majd jobbodra s balra,
vissza a helyére, 
mikor a káprázat legvelejét
odaátról, a hegy felől is meglátod.
Rab ember, eredj utadra

magához tér, idegenben,
mert előnyben sem egyik partot 
sem a másikat nem részesítette,
a szabad létet cellája határaihoz 
rögzítette, s így a keresést 
csak annak határain kívülre
képzelte. 
Itt egy marék abból, 
mit összehordott, hatot-hetet,
csupa ide-oda pattogó tetvet,
minek nincsen eleje s
nincsen vége, 
s így aztán folyton oda
visszakanyarodik, honnan hiszi,
hogy születik a léte, 
s annak hitele. 
Minden miről szólna
a furcsa szerzetek börtöne,
tetvek szítta ablakok, 
hol  a rács nem más mint a hús 
s a köréje épült birodalom,
s hová tengeri szelet, zivatart 
csak az hozhat, 
minek neve szebben cseng majd, 
mint az, mit megtervezett,
káprázatos halálod hozhat.
Szabad ember, eridj börtönödbe

széles fennsíkon találod 
a furcsa szerzetek bemutatóját.
Nem mozdul semmi. 
A felhők is csak bámulják 
önmaguk s egymásnak földi táncát,
annak is az árnyékát.
Süket meséli, amit hallott, 
vak beszéli, amit látott. 
Némának szavára mindenki 
elhallgat, s a béna, 
ha feláll, mind-mind 
menten táncba fognak.
Középen fekszik a holt, kiterítve, 
önmagát lágyan s langymelegen
legyezgetve. Üres a táj, mint 
gyermek, ki nem ismeri apját, anyját,
s bátor arra, hogy saját talpa alól
kirántsa létét éltető talaját.
Valóságnak üres káprázatát.
Karddá válik a látás, 
sajátodban mártsd meg először, 
előbb a jobb, aztán a bal szemedben, 
sem a kanca sem a mén
nem lel majd hibára létedben.
Mesélni, szavak nélkül, sántálni
s haladni egyről a kettőre sietség
nélkül, kettőről a háromra, s onnan 
a halálba, ha kell, hogy 
legyél végre béna, ki teljesen
belefeledkezik a táncba. 
Hogy legyezgesd majd magad 
az emberek, furcsa szerzetek között, 
hol nem mozdul a levegő, 
hol hagytad egykor a furcsa
szerzetek bemutatóját, 
s hol a felhők is csak bámulják 
önmaguk földi táncát,
Annak is az árnyékát

mindenféle kies világok várnak.
Tudod te magadtól is, hogy 
az út vége ott van s ott végződik,
hol a rendnek és a zavarnak
a gyökere fakad, kezdődik.
Ahol a kettő közötti fal káprázata
megteremtődik. 
S ahol, ha a káprázat 
másik medre, a valóság 
igazát veled elhiteti,
a történet végén 
az ólomléggömb, a nehéz álom 
rólad is leválasztatik

őrült vagy, de még nem eléggé.
Ha táncolni akarsz, 
előbb meg kell bénulnod. 
Béna az, ki a táncot
s annak reményét feladta. 
Bénaság és tánc egymásnak testvére. 
Találkozásuk pontja születésük is egyben,
párhuzamos erővonalak, kik itt-ott 
a messzeségben, végtelenben
össze-összefutnak, kénytelen.
Meztelen vagy, de még nem eléggé

neked nem a szorzótábla kell,
hanem az osztás, szorzás maga.
Lét, hol a dolgok nem összeadódnak,
hanem összeszorzódnak.
Ahogy a dolgok vannak.
Szokásaid a gondolat káprázat-medrei.
Lassan alakul a part, észrevétlenül, 
a vihar az, minek vad ereje a partot s a medret 
egyetlen összefüggő káprázattá mossa. 
S azt is csak azért, hogy mint 
minden folyóvíz a szürke tengert, 
a szürke sivatagot egyszer magába 
fogadja, s mint tékozló gyermek a szülejét 
szokásainak medreitől megfossza. 
S talajt a lába alól létével, 
miből nem kért, kirántsa

kettéhasad minden gondolat,
s vele együtt a folyó jege lábaid alatt, 
hol állsz a télben, kora reggeli eszméletben,
csak mert egykor bolond voltál,
hogy a szónak erejét a csontnak, 
húsnak felébe helyezted. 
Beleszülettél, nem volt más 
szele a hegynek, minek tövében mai 
bűnödet egykor vezekelted. 
Ha már a kígyó olyan,
hogy azzal csak a nyakánál fogva 
lehet játszani, szoros járomban,
különben oda minden, miről
a történet szólna

a vezeklés nem követi, hanem megelőzi  
a bűnt, az azzal való táncot, szerelmet,
vezekléssel kövezed ki magadnak s a másiknak 
az odavezető utat. Emberből vagy, 
nehéz húsból, nehéz vérből,
s mintha bizonyosságod lenne róla,
hogy minden titok kézzel fogható,
s mint egy hűtlen asszony, 
itt és most megszerezhető.
Fordulj önmagadhoz, itt ezen a tájon,
hová eszmélned kellett, 
mert fölé s alá nem volt látásod.
A vezeklés teremt talajt 
léted alá, a bűn pedig befogad,
máris otthon vagy. Honnan indultál.
A húsban, a porban, ahová való vagy